Veelgestelde vragen

 

Onze medewerkers beantwoorden dagelijks allerlei vragen. De vragen die ons vaak gesteld worden vindt u hieronder. Zo kunt u eerst zelf opzoeken of uw vraag erbij staat. Vaak vindt u snel het antwoord dat u nodig heeft, zonder dat u ons eerst hoeft te bellen. Handig! Staat uw vraag er niet tussen? Dan vindt u op deze pagina onze contactgegevens.

 

1. Wat zijn minimaregelingen?
Minimaregelingen is een verzamelnaam voor regelingen voor mensen met een laag inkomen. Wanneer u hier in uw situatie recht op heeft, kunt u vergoedingen ontvangen voor verschillende kosten die u maakt. Denk bijvoorbeeld aan sport, uitstapjes of openbaar vervoer.

 

2. Voor wie zijn de minimaregelingen van toepassing?
Voor mensen met een laag inkomen die in de gemeente Rhenen wonen. Dit zijn niet alleen inwoners met een bijstandsuitkering, maar bijvoorbeeld ook werkende mensen met een laag salaris. U heeft recht op (een aantal van) de regelingen wanneer uw inkomen en uw vermogen onder de vastgestelde grenzen vallen.

 

3. Welke regelingen vallen onder de minimaregelingen? 
Minimaregelingen Rhenen bestaat uit de volgende vier regelingen: Geld-Terug-Regeling, Geld-Terug-Regeling-Extra, Computerregeling en de Regeling Meerkosten chronisch zieken en gehandicapten. Onder het kopje regelingen vindt u de uitleg per regeling.

 

4. Hoe kan ik de minimaregelingen aanvragen?
U kunt de minimaregelingen aanvragen via de knop ‘Aanvraag indienen’ op de Homepagina van deze website (rhenen.minimaregelingen.nl). Uw aanvraag wordt door onze medewerkers gecontroleerd en getoetst. Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staan de inloggegevens. Als uw aanvraag wordt afgewezen, krijgt u ook bericht per e-mail, waarin staat dat u helaas geen recht hebt op de minimaregelingen. Inwoners die in 2018 automatisch recht hebben op de minimaregelingen, ontvangen in februari 2018 persoonlijk bericht per post. Heeft u geen bericht ontvangen? Neem dan contact met ons op via 033 30 35 460 of via rhenen@minimaregelingen.nl.

 

5. Hoe werkt het gebruik van de minimaregelingen?

Stap 1: Vraag de minimaregelingen aan. Een aanvraag indienen doet u via de knop op de Homepagina.
 

Stap 2: Bij de goedkeuring van de aanvraag ontvangt u inloggegevens voor uw persoonlijke online omgeving binnen de minimaregelingen. U logt in via de knop ‘Log in’ op de Homepagina.

 

Stap 3: Wanneer u ingelogd bent komt u op de pagina ‘Mijn overzicht’. U ziet verschillende categorieën. Vanuit dit overzicht kun je verschillende acties ondernemen zoals: uw gegevens aanpassen, een bericht versturen of een declaratie indienen.


Stap 4: U kunt nu een declaratie indienen. Klik op de knop ‘Declaratie indienen’. Vervolgens kiest u een gezinslid en selecteert u de regeling waar u gebruik van wilt maken. U kunt nu selecteren (aanklikken) welke kosten u wilt indienen. U vult het factuurbedrag in en u voegt de factuur of het betalingsbewijs toe. Als laatste geeft u uw bankrekeningnummer op en verstuurt u uw declaratie. 

Meer informatie en een overzicht van de stappen vindt u onder het kopje ‘Hoe werkt het?’.
 

Stap 5: U krijgt een bevestiging van uw declaratie. In uw overzicht kunt u via de knop ‘Mijn aanvraag inzien’ de status van uw ingediende declaratie bekijken.

 

6. Hoe werkt een declaratie? 
De vergoedingen kunt u aanvragen via declaraties. Dat betekent dat u de kosten eerst zelf betaalt. Vervolgens dient u uw declaratie in (zie vraag 5). Als uw declaratie wordt goedgekeurd, maken wij het bedrag naar u over. U kunt declaraties indienen van kosten voor activiteiten en diensten die binnen de minimaregelingen vallen. Kijk bij de regelingen welke kosten per regeling vergoed worden.

Let op! Als u voor uw kind(eren) een declaratie plaatst op het Geld-Terug-Regeling Extra budget moet duidelijk op het betalingsbewijs zichtbaar zijn dat de kosten gemaakt zijn voor uw kind(eren).

 

 

7. Ik woon in de gemeente Renswoude, kan ik ook gebruik maken van de Minimaregelingen Rhenen? 
Nee. Wanneer u in Renswoude woont kunt u gebruik maken van de Minimaregelingen Renswoude (renswoude.minimaregelingen.nl). Woont u in Veenendaal? Dan kunt u gebruik maken van de Minimaregelingen Veenendaal (veenendaal.minimaregelingen.nl).

 

8. Hoelang duurt het voordat ik bericht ontvang nadat ik een aanvraag heb ingediend voor de minimaregelingen? 
Elke aanvraag voor de minimaregelingen wordt zorgvuldig getoetst. Aanvragers krijgen binnen vier weken een bevestiging of afwijzing. In uw persoonlijke overzicht kunt u de status van uw aanvraag raadplegen.

 

9. Ik zou graag de kosten van mijn lidmaatschap van de sportvereniging willen indienen, kan dat?
Dat kan, kijk bij de Geld-Terug-Regeling welke activiteiten worden vergoed. Gaat het om een lidmaatschap voor uw kind? Dan kan uw kind ook gebruik maken van de Geld-Terug-Regeling-Extra.

 

10. Ik wil een lidmaatschap voor een hobbyvereniging afsluiten voor mijn kind. Kan ik dit het beste doen met de Geld-Terug-Regeling of de Geld-Terug-Regeling-Extra? 
Een lidmaatschap voor een hobbyvereniging wordt vergoed binnen beiden regelingen. De Geld-Terug-Regeling is bedoeld voor het hele gezin, de Geld-Terug-Regeling-Extra is alleen bedoeld voor kinderen. Wanneer het lidmaatschap voor uw kind is kunt u het beste als eerste gebruik maken van de Geld-Terug-Regeling-Extra.   

 

11. Waar vind ik mijn inloggegevens? 
U ontvangt uw inloggegevens automatisch per e-mail zodra uw aanvraag voor de minimaregelingen is goedgekeurd. Inwoners die voor 2018 automatisch recht hebben op de minimaregelingen, hebben hun inloggegevens in februari 2018 per post ontvangen.

 

12. Ik weet mijn inloggegevens niet meer, kan ik nieuwe aanvragen? 
Ben u uw wachtwoord vergeten? Klik dan op de link ‘Wachtwoord vergeten?’. Weet u (ook) uw gebruikersnaam niet meer? Neem dan contact met ons op via 033 30 35 460 of rhenen@minimaregelingen.nl.

 

13. Ik heb een laag inkomen, heb ik nu automatisch recht op alle minimaregelingen?
Nee, u heeft niet automatisch recht op alle regelingen. Of u gebruik kunt maken van de minimaregelingen hangt af van uw inkomen en uw vermogen. Onder het kopje Kan ik gebruik maken van de regelingen vindt u onder STAP 1 de verschillende inkomensgroepen met de maximale inkomens per categorie. Bij STAP 2 kunt u zien wat uw maximale vermogen mag zijn. Valt u binnen de gestelde eisen? Dan heeft u recht op één of meerdere minimaregelingen. Kijk bij STAP 3 welke regelingen voor uw inkomensgroep van toepassing zijn.

 

14. Ik ben chronisch ziek en wil gebruik maken van de Regeling Meerkosten chronisch zieken en gehandicapten. Hoe vraag ik deze aan? 
Deze regeling moet u apart aanvragen. Dat komt omdat er naast inkomen en vermogen ook andere bewijsstukken nodig zijn voor de toekenning van deze regeling. Heeft u al recht op (een aantal van) de andere minimaregelingen? Dan kunt u de Regeling Meerkosten chronisch zieken en gehandicapten aanvragen. U gaat naar ‘Mijn overzicht’ in uw persoonlijke omgeving. Daar ziet u de knop ‘Extra regelingen’, via deze knop vraagt u de regeling aan. Voeg ook de gevraagde bewijsstukken toe.

 

15. Ik wil gebruik maken van de Geld-Terug-Regeling om mijn lidmaatschap voor de muziekvereniging van te betalen. Het lidmaatschap is echter duurder dan € 75, en nu?
Binnen de Geld-Terug-Regeling kunt u declareren tot het budget voor deze activiteit op is. Wanneer een lidmaatschap meer kost dan het budget, krijgt u enkel het aangegeven bedrag (in dit geval € 75) van ons terug wanneer u een declaratie indient. De rest van de kosten betaalt u zelf.

 

 

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op 


U kunt ons bereiken via telefoon
Op werkdagen kunt u tussen 09:00 en 12:00 uur en tussen 13:00 en 15:00 uur bellen naar 033 30 35 460. Maakt u al gebruik van één of meerdere minimaregelingen? Houd dan uw BSN bij de hand, dan kunnen we snel uw gegevens oproepen als dat nodig is.

Stuur ons een bericht
Kunt u al inloggen? Dan kun u ons via uw persoonlijke omgeving een bericht sturen. Als u ingelogd bent, ga dan naar 'Mijn Overzicht' en klik vervolgens op 'Bericht sturen' (bij het envelopje). Hier kunt u uw bericht typen en direct versturen naar Bureau Minimaregelingen. U ontvangt een reactie via e-mail op het e-mailadres dat bij ons bekend is.

Contactformulier
Vul uw gegevens en uw vraag/opmerking in op het contactformulier. Houd er rekening mee dat we ons best doen om iedereen zo snel en zo goed mogelijk te helpen. Het lukt ons helaas niet altijd om dezelfde dag nog op uw ingezonden formulier te reageren. Heeft u direct een reactie nodig? Kies er dan voor om ons te bellen.